Go Bus: kutsume jalakäijaid üles helkureid kasutama

Go Bus: kutsume jalakäijaid üles helkureid kasutama

Täna jagavad Harjumaa liine teenindavad Go Busi bussijuhid sõitjatele helkureid, et tuletada liiklejatele meelde helkuri kandmise tähtsust, mis aitab hoida pimedal ajal liigeldes enda ja lähedaste elusid.

Initsiatiiv helkurite jagamiseks tuli bussijuhtidelt endilt. Kuigi Maanteeameti poolt läbi viidud uuringud näitavad, et Eesti inimeste teadlikkus helkuri kandmise vajalikkusest on kõrge, siis igapäevaselt liine sõitvate bussijuhtide sõnul on pilt oluliselt kurvem.

„Helkuri kandmine on seaduse järgi kohustuslik, kuid kogemus näitab, et seda nõuet paraku sageli eiratakse,“ sõnas bussijuht Tanel Vainumäe. „Samas on helkur nagu väike elukindlustus, see muudab inimese nähtavaks ning annab ka garantii, et bussijuht inimest tee ääres märkab ja peatub.“

Bussijuhi Kaido Jürgensi sõnul on helkurit oluline kanda nii linnas kui ka maanteel. “Sagedased on juhtumid, kus inimesed tee ääres või seda ületades ei ole üldse nähtavad. Eriti suureks abiks on helkur pimedas maanteel liiklejale. Arvestama peab, et kui helkuriga jalakäijat näeb bussijuht umbes 100 meetri kauguselt, siis ilma võib inimene pimedas sootuks märkamatuks jääda,” rääkis Jürgens. “Linnas on küll tänavavalgustus, kuid ka sellest ei pruugi eriti kasu olla. Kui väljas on pime ja vihmane, siis hakkavad tänavavalgustus ja vastu tulevate sõidukite tuled hoopis pimestama. Lisaks on inimestel kombeks kanda sügise saabudes tumedaid rõivaid, mis olukorda sugugi ei lihtsusta.“

“Selleks, et tuletada kõigile meelde helkuri kandmise vajalikkust, jagame täna koostöös Maanteeametiga Harjumaa liinidel helkureid. See aitab hoida enda, oma sõprade ja lähedaste elu,“ märkis Jürgens. „Loodame väga, et suudame tänasega astuda sammu ohutumaks liiklemiseks.“

Viimase, 2018. aasta lõpus Maanteeameti poolt läbi viidud liiklemise ja liikluskasvatuse uuringu tulemused näitavad, et helkurit kannavad 2/3 täiskasvanutest. Viimastel aastatel on helkuri kandmisest hoiduvate täiskasvanute osakaal jõudsalt vähenenud ning seda eriti 50 ja vanemate inimeste seas. Laste teadlikkus ja valmisolek helkurit kanda kasvanud ei ole.

„Go Bus bussijuhtide initsiatiiv on väga teretulnud. Usun, et olete isegi liiklejatena tähele pannud, kui raske on pimedas inimest märgata,“ sõnas Maanteeameti ennetusosakonna ekspert Liis Sepp. „Paneme ka omalt poolt südamele, et inimesed helkuri ikka õigesse kohta kinnitaksid, mitte taskusse ei pistaks. Seal pole ju helkurist sugugi kasu,“ lisas ta.

Bussijuhtide sõnul on mitmeid nippe, mis aitavad valgustamata bussipeatustes end bussijuhtidele nähtavaks teha. „Kui ootad bussi, siis võta helkur kätte ja keeruta seda sinnapoole, kust buss tuleb. Kui helkur on kadunud, siis võta telefon ja anna ekraaniga endast bussi poole märku. See on bussijuhile väga heaks märguandeks, et ootad bussi,“ õpetab Kaido Jürgens.

Bussijuht Tanel Vainumäe soovitab katta ühiskaardi ühe külje helkurmaterjaliga. „Valgustatama bussipeatuses on sellega juhile hea märku anda ning ühtlasi on kaart juba käes valmis valideerimiseks. Saad ise kindlapeale bussile ning hoiad kokku kaasreisijate aega,“ räägib Tanel Vainumäe.

Helkuri kandmise meelespea:

  • Kinnita helkur sõiduki tulede kõrgusele ehk 50-80 cm maast, väiksemale lapsele puusa ja koolilapsele põlve kõrgusele.
  • Ühte helkurit kandes kinnita see sõidutee poolsele küljele.
  • Kanna erksavärvilisi rõivaid, helkurvesti või laternat.
  • Helkur on vajalik ka linnas, sest tänavavalgustus ei pruugi olla piisav.